Finanční gramotnost

Finanční gramotnost je v poslední době skloňována ve všech pádech a obecně se má za to, že je nutné společnost v tomto směru více vzdělávat. S tím bude určitě každý souhlasit. Nicméně máme za to, že děti potřebují v rámci finanční gramotnosti zcela jiný přístup než dospělí a je jistě důležité seznámit je se základními pojmy, náklady domácnosti ale především si myslíme, že je nutné vést děti k zodpovědnosti a s ohledem na jejich věk je nutné se bavit především o investicích, které budou ovlivňovat jejich budoucnost a jejich příjmy – tedy investicích do vzdělání – kolik času nyní investují do učení, dalšího vzdělávání se, případně do aktivit spojených s jejich budoucností tolikrát se jim zvyšuje šance na úspěch. 
Počítat se děti učí od první třídy ale předpokladem pro správný přístup je podle našeho názoru přijmout zodpovědnost za svůj život a za své činy.

Zodpovědnost za své jednání a chování  –  základ nejen pro finanční gramotnost, ale u této gramotnosti to platí stejně možná více než u veškerého dalšího chování.
Věnujeme se základním pojmům týkajících se financí, dotkneme se půjček, úroků, výdělků ale také nutnosti umět si odříct některé věci proto abychom v budoucnu získali mnohem více.

Finanční gramotnost, tak jak je dnes podávána  je matematikou, zjišťováním toho, že doma musíme platit náklady za energii, vodu a jiné služby. O výdělcích, půjčkách, rezervách a případně o výnosech z investic.

Jistě to jsou důležité informace, nicméně jsem přesvědčen, že se jedná o informace, které mohou děti znát až v pozdějším věku, protože mnoho dětí to vůbec nezajímá a také proto, že mnohé dětí tomu prostě nerozumí.

V rámci finanční gramotnosti pro I. stupeň se zaměřujeme pouze na pár základních finančních hesel a dále jak již bylo uvedeno prezentujeme to co děti mohou v tomto věku ovlivnit – tedy investici do své budoucnosti.
Tolikrát zmiňovaná zodpovědnost je jedním ze základních předpokladů pro správné rozhodování nejenom ve věcech týkajících se financí. Když přidáme nápady, fantazii, chuť, um, odvahu a kousek drzosti, potom je velmi dobrá šance uspět a něco dokázat ve světě, kde není snadné vyniknout.
 
Investicí, kterou mohou děti ovlivnit svou budoucnost je investice do vzdělání, investice do kroužků a do činností, které je baví – rozvíjet to co chtějí dělat a jít si pevně za svým. Budeme probírat různé profese a činnosti, jak je podpořit a co pro to musíme udělat včetně nutného vzdělání -tohle je nyní cíl dětí, který mohou ovlivnit  – tohle je jejich investice. Pokusíme se najít smysl a motivaci pro stanovený cíl každého žáka – naše společné heslo bude nic není nemožné.

Malinko se dotkneme i youtuberingu a způsobu vydělávání peněz na youtube. NIC NENÍ TAK RŮŽOVÉ JAK SE MŮŽE NA PRVNÍ POHLED ZDÁT – ani představa toho, že budu doma a budu brát sociální dávky (což je častá odpověď u dětí co budou jednou dělat – „nic, proč, když můžu být doma a stát mi dá peníze“) .

Obecné informace

Program je zacílen na 3. až 9. ročník (v malotřídkách lze využít, v kolektivu celé školy,  i pro 1. a 2. třídu), trvá dvě vyučovací hodiny a během jednoho dne jej zopakujeme 3x pro různé skupiny. Během jedné dvouhodinovky se programu zúčastní 50-60 dětí (max. 70). Program je rozdělen pro žáky podle věkové kategorie.

Cena programu je 70,-Kč/žáka, minimálně 3.500,-Kč/program.
(cena je včetně dopravy a ostatních nákladů spojených s provozem)

Program je provozován přímo na škole, ve třídě, která je upravena tak, že lavice se uspořádají do zadní části třídy do dvou řad. Před nimi jsou do řad seřazeny židle. V jedné řadě je 10-12 židlí (dětí). K uvedenému počtu je tedy třeba 5-6 řad a tento počet se do třídy bezproblémově vejde. Dále škola zajišťuje projektor a plátno a to v případě, že nelze promítat na stěnu z důvodu, že má jinou barvu než bílou nebo není k dispozici dostatečně velký prostor na promítání.