Chování a šikana pro ZŠ

Zábavný preventivní program zaměřený na chování a šikanu

Jedná se o program, který původně vzešel z dopravního programu, kde se mimo jiné věnuji chování účastníků dopravního provozu nejen na silnici (vzájemně ohleduplné chování). Principem je ukázat, jak směšné vlastně je „nevhodné“ chování žáků vůči ostatním, kolektivu proti jednotlivci, ale i vůči sobě samotnému. To si ukážeme simulací požadované situace a na několika příkladech formou prezentací a her, kdy následně takové chování rozebereme.

Obsah programu:

  • Úvod (představení a základní pojmy) „proč jsou na sebe lidé zlí?“
  • Typy a způsoby šikany
  • Vulgární výrazy, nadávky (když někomu nadávám a urážím, vždy mluvím především o sobě)
  • Spojení chování na internetu s reálným životem a jeho ovlivnění
  • Povinnost a odpovědnost za své jednání
  • Ubližování a zbraně
  • Pomoc kamarádům
  • Sebevědomí vlastní a kolektivu „kdo si věří nemusí nikomu nic dokazovat“

Snažím se neukazovat zbytečně moc násilí (děti toho mají z televize dost a dost). Rozebírám hloupost takového jednání a případné následky, které mohou být dlouhodobé.

Program doprovází videa a příběhy ze života, jež svým emotivním podtextem většinou vzbudí v dětech odpor k takovému jednání a vedou k vyjádření negativního názoru na něj. V některých případech se bavíme i o extrémních situacích, které se opravdu staly. Výklad je navíc upravován podle situace, která nastane.

Obecné informace

Program je určen pro 1. až 9. ročník. Program trvá dvě vyučovací hodiny a během jednoho dne jej zopakujeme 3x pro různé skupiny. Během jedné dvouhodinovky se programu zúčastní 50-60 dětí.  Program je rozdělen pro žáky dle věkové kategorie. Individuálně lze dohodnout jiné podmínky podle požadavků školy.

Cena programu je 70,-Kč/žáka, minimálně 3.500,-Kč/program.
(cena je včetně dopravy a ostatních nákladů spojených s provozem)

Program je provozován přímo na škole, ve třídě, která je upravena tak, že lavice se uspořádají do zadní části třídy do dvou řad. Před nimi jsou do řad seřazeny židle. V jedné řadě je 10-12 židlí (dětí). K uvedenému počtu je tedy třeba 5-6 řad a tento počet se do třídy bezproblémově vejde. Projekce se většinou řeší prostřednictvím multimediální tabule, případně pomocí projektoru.

Hodnocení z míst, kde program již proběhl:

ZŠ Rokytnice, Vsetín 

Program byl velice zdařilý a děti upoutal. Stále z něj bereme inspiraci na situace, které se ve třídě vyskytují a opakují. Moc děkujeme a předběžně uvažujeme s kolegyní,že bychom rády uskutečnily tuto besedu ještě jednou na „Škole v přírodě“ ve Vizovicích příští rok v květnu.
Přeji krásné podzimní dny.
S pozdravem

ZŠ Zubří

Chtěli jsme si dopřát dopoledne pro sebe a vztahy mezi námi, dokud je čas. Zkušený znalec dětských kolektivů a týmové spolupráce rozebral s vykulenými posluchači výhody ohleduplného chování, zbytečnost vulgarit a potřebu respektu. Zazněly varovné příběhy šikany i konejšivé návody k lepším cestám. Určitě to nebylo poslední setkání s panem Zaoralem.

Děkujeme a doufáme, že to lepší v nás všech bude vždycky dost silné.

ZŠ Prostřední Bečva
Program je velmi poučný, pan Zaoral snadno dokáže u žáků vzbudit zájem a ochotu ke spolupráci. Vede žáky k vytvoření vlastního úsudku s cílem posílit pozitivní chování a správné postoje v různých životních situacích. Učí žáky rozpoznat i případné signály rizikového chování. Program zcela splnil naše očekávání, těšíme se na další setkání na téma „Kyberšikana a sociální sítě“, které plánujeme pro žáky 4. a 5. třídy a rodičovskou veřejnost.

MŠ a ZŠ Služovice,přísp.organizace Služovice 134, okres Opava 747 28
Téma o chování a šikaně je v této době velice potřebné a aktuální. Děkuji za podnětný výklad, návod k řešení a zamyšlení nad věcmi, se kterými se bohužel jako pedagogové setkáváme v praxi. Mgr. V. Horáková